Proshare Logo
   Market Date: 30-09-2014   
Agriculture All One Min News Archives Bonds Cap Mkt Sentiments Capital Market CASHLESS NIGERIA Commodities Corporate Earnings Daily & Weekly Market Updates Enterpreneurship ETFs Forex Frauds & Scandals General Global Market Insurance Investors NewsBeat Islamic Finance Mergers & Aquisitions Money Market Mortgage Mutual Funds Nigeria Economy Oil Sector Opinions and Analysis Pensions People Personal Finance Politics Power Products & Services Professionals Property Public Offers Private Placements Regulators REITs Stock PICKS Taxation Telcos Travel & Tours Unlisted OTC MARKET World of Business

Wall Street Journal circulation scam claims senior Murdoch executive

Category: Frauds & Scandals


  Read (1273)
Wall Street Journal circulation scam claims senior Murdoch executive

Nick Davies / guardian.co.uk,

 

 * Andrew Langhoff resigns as European publishing chief after exposure of secret    channels of cash to help boost sales figures.
 

* The Wall Street Journal used a controversial scheme to boost its European circulation by allowing sponsors to buy copies in bulk from as little as 1¢.

 

One of Rupert Murdoch's most senior European executives has resigned following Guardian inquiries about a circulation scam at News Corporation's flagship newspaper, the Wall Street Journal.

 

The Guardian found evidence that the Journal had been channelling money through European companies in order to secretly buy thousands of copies of its own paper at a knock-down rate, misleading readers and advertisers about the Journal's true circulation.

 

The bizarre scheme included a formal, written contract in which the Journal persuaded one company to co-operate by agreeing to publish articles that promoted its activities, a move which led some staff to accuse the paper's management of violating journalistic ethics and jeopardising its treasured reputation for editorial quality.

 

Internal emails and documents suggest the scam was promoted by Andrew Langhoff, the European managing director of the Journal's parent company, Dow Jones and Co, which was bought by Rupert Murdoch's News Corporation in July 2007. Langhoff resigned on Tuesday.

 

The highly controversial activities were organised in London and focused on the Journal's European edition, which circulates in the EU, Russia, and Africa. Senior executives in New York, including Murdoch's right-hand man, Les Hinton, were alerted to the problems last year by an internal whistleblower and apparently chose to take no action. The whistleblower was then made redundant.

 

In what appears to have been a damage limitation exercise following the Guardian's inquiries, Langhoff resigned on Tuesday, citing only the complaints of unethical interference in editorial coverage. Neither he nor an article published last night in the Wall Street Journal made any reference to the circulation scam nor to the fact that the senior management of Dow

Jones in New York failed to act when they were alerted last year.

 

The affair will add weight to the fears of shareholders in Murdoch's parent company, NewsCorp, that the business has become a 'rogue corporation', operating outside normal rules. Some shareholders have launched a legal action in the US, attacking the Murdoch family after the phone-hacking scandal at the News of the World and following lawsuits in which NewsCorp subsidiaries have been accused of hacking into competitors' computers and stealing their customers.

 

The Journal's decision to secretly purchase its own papers began with an unusual scheme to boost circulation, known as the Future Leadership Institute. Starting in January 2008, the Journal linked up with European companies who sponsored seminars for university students who were likely to be future leaders. The Journal rewarded the sponsors by publishing their names in a special panel published in the paper. The sponsors paid for that publicity by buying copies of the Journal at a knock-down rate of no more than 5¢ each. Those papers were then distributed to university students. At the bottom line, the sponsors enjoyed a prestigious link to the Journal, and the Journal boosted its circulation figures.

 

The scheme was controversial. The sponsoring companies were not reading the papers they were paying for; they were never even seeing them; and they were buying at highly reduced rates. The students to whom they were distributed may or may not have read them; none of the students paid for the papers they were being offered. But the Audit Bureau of Circulation ruled that the scheme was legitimate and by 2010, it was responsible for 41% of the European edition's daily sales – 31,000 copies out of a total of 75,000.

 

In early 2010 the scheme began to run into trouble when the biggest single sponsor, a Dutch company called Executive Learning Partnership, ELP, threatened to back out. ELP alone were responsible for 16% of the Journal's European circulation, sponsoring 12,000 copies a day for which they were paying only 1¢ per copy. For the 259 publishing days in a year, they were sponsoring 3.1m copies at a cost to them of €31,080 (£27,200). They complained that the publicity they were receiving was not enough return on their investment.

 

On 9 April 2010, Andrew Langhoff emailed ELP to table a new deal, explaining that "our clear goal is to add a new component to our partnership" and offering to "provide a well-branded showcase for ELP's valuable services". On 30 April, ELP agreed to continue to sponsor 12,000 copies at the same rate. But that deal included a new eight-page addendum, which the Guardian has seen.

 

The addendum included a collection of side deals: the Journal would give ELP free advertising and, in exchange, the ELP would produce "leadership videos" for them; they would jointly organise more seminars and workshops on themes connected to ELP's work; but, crucially, Langhoff agreed that the Journal would publish "a minimum of three special reports" that would be based on surveys of the European market which ELP would run with the Journal's help.

 

It is this agreement that is now being cited as the reason for Langhoff's resignation on Tuesday. It led to the Journal publishing a full-page feature on 14 October 2010 that reported a survey conducted by ELP about the use of social media in business, quoting ELP's chief executive at length. The story carried no warning for readers that it was the result of a deal between the Journal and ELP, nor that ELP were sponsoring 16% of the paper's European circulation. Similarly, there were no warnings attached to a second story, published on 14 March 2011, which consisted of an interview with one of ELP's senior partners, Ann de Jaeger, about the role of women in company boardrooms.

 

The ELP deal continued to cause more serious problems. Some Journal staff complained the agreement to run stories promoting ELP was unethical. On 12 July 2010, one London executive emailed that "some elements of the deal do not fit easily within best practice, brand guidelines and company policy". Others warned about the quality of the surveys on which the stories were to be based.

 

By the autumn of 2010, ELP were complaining that the Journal was failing to deliver its end of the agreement. They threatened not to make a payment of €15,000 that was due at the end of December, for the copies of the Journal which they had sponsored since April 30. Without the payment, the Journal could not officially record the sales and their circulation figures would suddenly dive by 16%, undermining the confidence of advertisers and readers.

 

So Langhoff set up a complex scheme to channel money to ELP to pay for the papers it had agreed to buy – effectively buying the papers with the Journal's own cash. This involved the use of other companies although it is not suggested that they were aware they were taking part in a scam.

 

The best-documented example involves an Indian technology company, HCL, who had separately agreed to pay the Journal €16,000 to organise a special event at the Grosvenor House hotel in London on 30 September 2010. Langhoff proposed that instead of paying the Journal, HCL should pass some of this money to a middleman – a Belgian publishing company – who would then pass it on to ELP.

 

Invoices and emails seen by the Guardian show that in November 2010, ELP sent two invoices, for €2,000 and €6,000, to the Belgian publishers of a magazine called Banking and Finance.

 

The Belgians duly paid €8,000 to ELP, even though ELP had not provided any goods or services for which they owed this money. According to the invoices, however, the magazine were paying ELP sponsorship money for an event run by the Journal in the Belgian towns of Bree and Schilde in November 2010.

 

The Belgian magazine was sent €2,000 by HCL. A second payment of €6,000 was never made because HCL fell into dispute with the Journal. In December 2010, as part of an attempt to persuade the Journal to pay them the missing €6,000, the Belgian publishers' managing director, Michel Klompmaker, signed a formal letter that "hereby states that there has never been a contract between us and ELP regarding the sponsorship of a Wall Street Journal Bree/Schilde summit for €6,000. We agreed to be a facilitator in a payment process between the Journal, HCL and ELP per request of the Journal".

 

An email from Andrew Langhoff on 26 November 2010 includes a diagram that indicates money was channelled to ELP through two other middlemen. This suggests that Langhoff wanted €15,000 sent to ELP via a Belgian company called Think Media, which sells space on billboards. An invoice dated 2 December 2010, shows that ELP invoiced Think Media for €15,000. An email from 20 December shows that Think Media had paid the €15,000 to ELP. In a series of phone calls and emails to Think Media, the Guardian put it to the company that ELP had provided no goods or services in exchange for this payment, and that the payment was made at the request of the Journal. Think Media declined to respond.

 

The same diagram suggests Langhoff wanted a further €2,000 channelled to ELP through a Belgian technology company, Nayan, which had occasionally sponsored Journal events. Nayan confirmed to the Guardian that they had paid ELP €2,000 in December 2010. They say they understood that ELP were owed this money by the Journal because they had put in some work on a Journal event, and that Nayan paid it as part of their agreement to sponsor the event. A Journal source with direct knowledge of the event says that Nayan were misled by the paper, and that ELP provided no services at the event for which they were due to be paid.

 

While these payments were being made, a whistleblower from the Journal in Europe contacted the management of Dow Jones in New York and alerted them to the circulation scam and to the controversial agreement to publish articles promoting ELP. Emails seen by the Guardian indicate that the whistleblower's complaint was seen by New York executives, including Les Hinton – then the chief executive of Dow Jones and a close confidant of Rupert Murdoch. Hinton resigned in July in the wake of the phone-hacking scandal at the News of the World.

 

The emails show that the chief human resources officer for Dow Jones, Gregory Giangrande, organised a meeting in London on 14 December at which the whistleblower detailed his allegations to a Dow Jones lawyer from New York, Tom Maher, and Dow Jones' European human resources executive Carol Bosack.

 

After the meeting, Bosack emailed the whistleblower: "You are expected to keep details and your reaction or beliefs about the recent events confidential and not shared with anyone external or internal to the business. This matter is to be kept between us, Andrew [Langhoff], Internal Audit and Corporate Legal." No action was apparently taken at that time on the whistleblower's allegations. The whistleblower, who had worked for Dow Jones for 9 years, was made redundant in January.

 

According to one source, recent Guardian inquiries among former Journal staff and companies who were involved in the payments to ELP "caused a panic" at Dow Jones, resulting in Andrew Langhoff's resignation on Tuesday.

 

The Wall Street Journal last night reported that Langhoff's resignation "following an internal investigation into two articles published in the Wall Street Journal Europe that featured a company with a contractual link to the paper's circulation department."

 

It quoted an email sent to staff yesterday by Langhoff about the agreement to publish the ELP stories: "Because the agreement could leave the impression that news coverage can be influenced by commercial relationships, as publisher with executive oversight, I believe that my resignation is now the most honorable course." Disclaimers have now been added to the two stories, warning readers that the "impetus" for the stories was an agreement between the Journal's circulation department and ELP.

 

Asked about the payments from the Journal to ELP via the various middlemen, the chairman of ELP, Nick van Heck, said it was the company's policy not to make public comment on their contracts. He added: "I am confident that every member of our staff is fully aware of the European norms, which are very rigid when it comes to accounting. I'm pretty confident that what we did was in line with the law."

 

On Tuesday afternoon Dow Jones issued a statement saying said it initiated the original investigation into the deals in question and the employees involved in late 2010. "The circulation programs and the copies associated with ELP were legitimate and appropriate, and the agreement was shared with ABC UK before the deal was signed," the statement said. "All circulation periods during the ELP arrangement have been certified."

 

"We came to the conclusion that ELP was only compensated for valid services; however, we were uncomfortable with the appearance of these programs and the manner in which they were arranged. We subsequently eliminated the position of one of the employees responsible for those deals in January 2011.

 

"At this point, we no longer have relationships with the employees or third parties directly involved in these agreements, and we continue to believe that these deals were valid. They were however of poor appearance. We were not fully aware of the details of the editorial component of the relationship until last week, when we immediately took action."

 

 

Source: Guardian News and Media Limited or its affiliated companies.

 

 

 



Tags: , 



Comment With Your Facebook or Yahoo! ID


Latest news


News on Frauds & Scandals

About Us

Who We Are
Our Team & Partners
Corporate Governance
Advertise with Us
Subscribe / Unsubscribe
Site Map
News Feed - RSS
Newsletter
Contact Us
Message from CEO
Resources

News & Features
The Analyst / Market Data
Investor Relations Portal
The Regulator
Economy & Politics
WebTV
Training Portal
Events Calendar
NewsStands - Online Reputation

Products and Services

Research & Market Intelligence
Analyst Services
Offers & Rights Support Service
Investor Relations Services
Alert & Subscription Services
Share Support Services
Proshare Consult
Event & Seminar Coverage
Market Directory
File a Complaint
News & Analysis

#1minNews
News from TheANALYST
Video News from WebTV
Money Market Updates
Opinions & Analysis
Nigerian Economy
Market Data
The Regulator
Newsletters
Discussion Forum
Policy

Subscriber Agreement
Privacy Policy
Data Policy
Disclaimer
Copyright Policy
Trademarks
Comments in Site
Advertising Code
Conflict of Interest
Content Partnership
3rd Parties

Online Trading and Execution
Training
Legal Support Services
Web/Technology Services
File a Complaint